Revelj klockan 7. En duktig frukost, en fantasifull städning och en rask packning senare satt vi åter i sadeln redo för avfärd strax före nio. Tidernas Väg låg framför oss med härliga kurvor hägrande. I Bollnäs blev en grupp motorcyklister bortkollrade av en rondell som inte pekade ut väg 83. Den numer så invanda U-svängen löste problemet och vi var åter på rätt väg. Vid bensinstoppet i Ockelbo kl. 10 tyckte molnen på himlen att vi hade sett färdigt på solen och drog ihop sej till ett effektivt täcke som snart ändrade färg till en otäck mörkgrå nyans. Vi såg varningen och klädde snabbt, vår stora ovana till trots, på oss regnkläder. När vi började rulla kom dom första dropparna. Det visade sig gå hejbara bra att åka även på fuktiga vägar. Sikten i regnet och kartläsarens goda sömn gjorde att vår färdväg inte följde Tidernas helt och fullt. Efter en högersväng i Österfärnebo bommade vi ett fullt möjligt fikaställe, och befann oss dessutom på väg åt fel håll. Carlsson var vaken och fick stopp på vår framfart. Vi övade ännu en gång på vår snitsiga U-sväng, och en högersväng till i samma korsning så var vi på rätt väg igen. Framme i Heby klockan 12 var det hungriga bikers som klev av vid värdshuset. Hojarna hade fått bensin på macken tvärsöver vägen och nu väntade tomma magar på att få bli fyllda. Ätna och kissade nonchade jag det kompakta molntäcket, som trots sin elakt mörkgrå färg inte släppte från sig nåt av sin vätska, och tog inte på regnkläderna igen. Övriga befruktade det värsta och stängde omsorgsfullt blixtlås och tryckknappar med regnhandskar på. Snett före ett bar det iväg igen. Molnen ovanför oss höll tätt och under bensträckaren just utanför Strängnäs kvart i två fick alla vika ihop regnkläderna och förpassa dom till packväskan igen. Solen kämpar och lyckas tränga fram och värma vilande bikers på rastplatsen strax för påfarten till motorvägen. Anders hade tänkt visa oss Scania-museet i Södertälje så vi gav oss iväg. Framme i Södertälje hade vi tappat Larsa, Anders och Carlsson. Där står nu ett decimerat NKT, totalt utan koll på hur vi ska ta oss till Scaniaområdet, och med tankningsbenägna hojar. Ett telefonsamtal med Larsa gjorde klart att han stod längs vägen helt utan bensin. Ett annat telefonsamtal gjorde klart att alla vägar bär till Scania, och att det skulle vara en baggis att hitta. Nu börjar jakten på macken. Jag gasade in på kvarteret med vad som skulle kunna innehålla köpcentrum och följaktligen även en mack. Helt korrekt. Mack fanns men det var bara en automatstation, så nån dunk kunde jag inte köpa där. På Coop Forum hade dom en hylla där reservdunkarna hade legat, och så småningom skulle ligga igen, men just nu fanns där bara prislappen. Ica Maxi som låg vägg i vägg hade däremot både dunkar och långa köer. Och varmt vart det i hojkläderna. Om det sen var svett eller stress som flöt ur porerna, därom tvista de lärde, men jag tänkte till en stund på museipersonalen som säkert vill hem så småningom. Jag spolade i 5 liter i dunken och körde tillbaka mot Strängnäs. Att titta på mötande körfält och söka en väntande kamrat och samtidigt blåsa på i omkörningsfilen med en grön reservdunk elegant fastspänd på sadeln gav en ny dimension åt resan. Plötsligt var jag framme. Där står Larsa på andra sidan. Och där är en överfart mellan vita reflexpinnar. Varför pekar hastighetsmätaren på 140?? Efter den stora pallniten mitt i omkörningen av den förvånade Volvon kunde jag svänga över och fälla stödet bredvid Larsas tomma hoj. Dunken tömdes och lämnades till en förmodat lycklig upphittare. Nu bar det iväg. Men med luftfickor i bränsleledningarna gick inte K1100:an så där riktigt bra, men det gick över efter en stund. När vi stannade vid dom andra på OK Mini för fulltankning pekade den lilla visaren på 4. Jakten på Scania började. Och vi körde runt på Scania-området mellan maraton vaktande polisbilar, och anställda som tycktes lika vilsna som en del bikers. Parkeringen vid vad vi trodde var självaste huvudkontoret, vid den lilla rondellen med årtals loggor på, blev slutet på vårt sökande. Inte för att vi var på plats, utan för att vi gav upp. I andra änden av telefonen kunde Anders förklara att museet nu hade stängt och att vi bara ska köra tillbaka mot utfarten ut ur Scania. När vi hittat våra försvunna vänner siktade vi mot Nynäshamn, som det redan här skyltades mot. Sen vi väl kommit ut ur Södertälje blev vägen så där härligt krokig igen, och bjöd på skön hojåkning och vackra vyer. Strax före halv sex parkerade vi nere vid hamnen. Vi gick runt och såg oss omkring lite innan vi bestämde oss för att flytta hojarna för bättre överblick, innan vi gick ombord på den mysiga båtrestaurangen. God mat gav kinderna frisk färg och ögonen klar blick. En stunds skön vila efter maten i den nu insuttna stolen innan det blev dags att köra ombord på färjan som skulle ta oss till Gotland. Klockan var halv nio när vi bundit våra hojar på bildäck, och tagit oss upp till våra vilfåtöljer uppe ovanför vattenytan. Godispåsar och dricka till trots så slocknade jag och sprattlade till först när högtalaren ovanför mitt huvud gallskrek nåt om att ”strax framme i Visby”. Det var dags att ta sig ner till hojen och försöka få loss den från spännbanden. Fem i ett körde vi ut från hamnen, in i mörkret, mot fängelset som skulle bli vårt hem under vår vistelse på Gotland. Väl framme efter den mycket korta biten från båten började slitet med packningen. Carlsson fick dörr koden och vi bar väskor, hjälmar och kläder upp för den lilla smala spiraltrappan under måttlig tystnad. Där var mycken möda. Där var mycken stånk och svett. När vi burit våra grejer till våra celler satte vi oss för betraktelser och avslappning i puben, eller vad det då var för lokal. En torrboll skulle suttit som en smäck i mången armhåla den kvällen. Sömnen i cellen lockade pömsiga bikers till respektive säng just drygt 02.00.

Sida 4