Upp 05:10. Påklädning, lastning och uppsittning, och efter 40 minuter lämnade vi Mariehamn. Solen hade inte kommit fram till Åland och det var kallt och lite gråa tussar ovanför oss. 06:40 är vi framme och väntar på färjan.

Trötta, lite småfrusna bikers kör så småningom ombord, och kön till frukost känns lång. Alltför lång för en del som köper varianter av u-båtsmackor och cola, helt okey för vissa som tålmodigt stod kvar och fick en riktig hotellfrukost med allt som kan önskas.

Vi rullade ut ur båten halv tio, och jag körde bara 3km så lade hastighetsmätaren av. Vajern var yr och hade tröttnat. Efter tankning i Hallstavik stannade vi till vid Furuviks djurpark och drömde en stund om kaffe. När det gått över åkte vi vidare mot Gävle och hittade Café Oden, som hade både kaffe och chokladwienerbröd.

Våra hojar stod och vilade vid trottoaren utanför en butik, vars ägare plötsligt fick väldans brådis att skura trottoaren. Fram med slangen bara, och slabba på så smutsen släppte från asfalt och plattor och bekvämt lade sig tillrätta på våra tidigare så blanka järn. Snyggt byggt! När vi svalt förtreten med näven knuten i fickan, åkte vi mot en HD-affär. När alla hade sett sig mätta drygt kl 13 åkte vi vidare norrut. Solen knuffade oss i ryggen och en knapp timme senare var vi i Tönnebro för tankning. Hela tiden mötte vi hoj efter hoj som skulle söderut. Troligen hade dom varit i norr bara för att hålla landet i jämvikt när vi, NKT of Sweden, åkt ner till mitten och sen attackerat Åland. I Hudik klockan 20 över 3 lastades Gunnars utlånade grejer över i hans väska, då han tänkte köra hem direkt, utan att passera gå. Lars ringde runt och förhandlade priser med olika hotell och vandrarhem. I Härnösand hade dom rätt svar på Hotel Royal. Bensin i S-vall kl 16 och vi vinkade jö-jö till Gunnar. Vi landade i Härnösand kl 17:50. Vi fick våra rum, handdukar och vägvisning till den uppvärmda bastun i kvarteret bredvid. Vid eftersvettningen hade vi ”Varthän-nästa-år-cirkel”. Klock 20 var vi duschade, kammade och hungriga. Tröttheten i kroppen efter en lång dag i sadeln, och en skön bastu gjorde middagen oerhört kul.

Skratt-tårarna stod dom spön i backen. Väl ätna gick vi in en sväng i världsmetropolen. Halv elva hittade vi en öppen pub, som hade plats åt rena, trötta och mätta bikers. Vi fick vår avslutningsöl och surrade en stund, för att sen hitta hem till Royal, och en god natts välförtjänt sömn i en skön säng.